Restsalg af arbejdstøj & sikkerhedsudstyr

Se de ekstra gode priser

Find gode tilbud på værktøj

Se denne måneds tilbud

Test Test Test

Se mulighederne

Se vores nye presrør og fittings

Se mere her

Find gode tilbud på belysning og el

Se denne måneds tilbud

Juuuublooooo

Juuuublooooo
Vis alle

Restsalg af arbejdstøj & sikkerhedsudstyr

Se de ekstra gode priser

Find gode tilbud på værktøj

Se denne måneds tilbud

Test Test Test

Se mulighederne

Se vores nye presrør og fittings

Se mere her

Find gode tilbud på belysning og el

Se denne måneds tilbud

Juuuublooooo

Juuuublooooo
{{'{0} produkter' | aoStringReplace: result.Count}}

Din søgning gav desværre ikke noget resultat

Vi kunne desværre ikke finde noget ud fra søgningen: "{{searchString}}".

Prøv at søge efter nogle andre ord eller find varerne via kategorierne.

Søg varer


Du kan søge efter varenumre, EAN num, produktnavne og lign. 

Like dig til øget indtjening på Facebook

Sociale medier er ikke kun for private. En virksomhed kan også få mere gang i omsætningen ved hjælp af likes, pokes og shares.

De allerfleste danskerebruger den samme fremgangsmåde, når de skal have fat i en VVS’er, en elektriker eller en helt tredje håndværker: De spørger deres netværk, om nogen kan anbefale en.
Og i 2012 er en stor del af vores netværk på Facebook og andre lignende sider.
”Skal bruge en god og ikke alt for dyr maler. Nogen, der kender en god en?” kan en helt klassisk statusopdatering lyde.
”Lige præcis af den grund skal håndværkerne også selv være til stede på Facebook. Den og andre sociale netværk rummer et kæmpestort potentiale for at få flere kunder i biksen,” fortæller Monica Jørgensen, der driver MOJO Kommunikation og bl.a. har speciale i markedsføring på Facebook.
”Det er en ekstremt god mulighed for at komme tæt på potentielle kunder – og for at vise, hvor god man er med billeder, tekster, videoer og så videre.”

Lokalavisen og telefonbøger

Men der er stadig meget få håndværkere, der er bevidste om styrkerne ved de sociale medier. De annoncerer fortsat, som de altid har gjort, i telefonbøger og lokalaviser.
”Og hvem er dér? Med markedsføring skal man helt overordnet være dér, hvor kunderne er, og de er næsten alle sammen på Facebook,” konstaterer Monica Jørgensen.
En af de små håndværksvirksomheder, der har fået øjnene op for vores alle sammens gadekær, er mureren ItalianTilers.dk. Selve håndværket tager murermesteren, Andrea Perinelli sig af, og så står hans partner, Stina Bruun, for Facebook-siden. Hun lægger næsten dagligt opdateringer op og er blevet helt grebet af at kommunikere på den markedsføringsmæssigt bedste måde.
”Vi så det som en god mulighed for gratis reklame og networking. Det er nemt at komme i kontakt med folk og dele interesser på forskellige andre sider,” forklarer hun.

Det er ikke reklame

Som også Stina Bruun har lært ved at konsultere en række ”Facebook-orakle”, så dur det ikke at bruge sin Facebook-side som en ren reklameportal. Det får man hverken fans, likes eller kommentarer fra andre af.
I stedet skal man give noget af sig selv. Man kan fx give gode råd, som lægmænd kan bruge selv derhjemme. Man kan linke til andre spændende profiler eller nyheder, der har med ens fag at gøre. Og man kan ikke mindst brande sig ved at være personlig.
”Hvis man som malermester fx løbende fortæller, hvilke redskaber der er bedst, når man selv skal male, hvad man skal passe på, hvor der er gode tilbud og lignende, så vil reaktionen være: ’Han er værd at lytte til – han ved, hvad han taler om’,” siger Monica Jørgensen.
Og derfra er der ikke langt til opringningen, når den potentielle kunde står med en opgave, som han ikke selv kan klare.
Humor er også en rigtig god egenskab på nettet. Her er meget mere plads til selvironi, jokes og drilleri end i traditionelle medier.
På ItalianTilers.dk’s side er der fx et billede af et badeværelse, hvor alt interiør, inklusive fliser, er raget ned. Dertil har en Poul Sørensen skrevet ”Mit badeværelse…” og så har ItalianTilers.dk tørt svaret:
”Ja, det ligner jo, jeg ved ikke hvad.”
”Vi har masser af selvironi”, som Stina Bruun siger.
Træerne vokser dog på ingen måde ind i himlen. ItalianTilers.dk og stort set alle andre danske håndværkere kan sagtens blive meget bedre, vurderer Monica Jørgensen:
”Hvis man skal være rigtig grov, er der ingen, der er særligt gode.”
Den italienske murer og hans partner skal fx blive bedre til at lægge op til dialog og bedre til at supplere de mange billeder med forklarende tekst.

Husk aldrig at glemme din side

Den helt store faldgrube for de danske håndværkere er dog, at de glemmer deres Facebook-sider. Det er ikke usædvanligt at støde på sider, hvor seneste opdatering ligger et par år tilbage: Det dur simpelthen ikke.
”Hvis det sker, er det altså bedre at lukke siden helt, så den ikke står der og blafrer i vinden. Man tror jo, at firmaet er lukket,” konstaterer Facebook-eksperten.
En anden faldgrube er åben kritik (se boks). Den skal man være villig til at tage. Man må endelig ikke slette sådanne indlæg, men gå i åben dialog – med mindre der selvfølgelig er tale om ren chikane.
”Det giver det bedste indtryk – og hvis man svarer sagligt, vil man typisk få andre brugeres sympati,” siger Monica Jørgensen.
Dermed også sagt, at heller ikke Facebook er til megen nytte, hvis du rent faktisk laver noget makværk:
”Hele udgangspunktet er, at man skal være en god håndværker.”

HUSKELISTE TIL FACEBOOK - PROFILERINGEN

  • Brug et kvarter på din side hver dag – i stedet for en time om ugen. Eksperimenter med, hvilke tidspunkter der giver flest likes, shares og kommentarer – det er det, der giver højest effekt.
  • Tal endelig med dine venner – det er med til at gøre dig synlig i deres netværk. Det skal ikke være direkte reklame, men del sjove eller interessante episoder fra din arbejdsdag.
  • Husk billeder og video. Har du 25 gode billeder, så læg dem ud i portioner i stedet for dem alle på en gang. Det er her, du virkelig kan vise, hvor god du er.
  • Bland dig på andre sider. Like og kommenter på livet løs. Det giver både synlighed og får dig til at fremstå sympatisk.
  • Husk Facebook-links på din hjemmeside – så folk kan ”like” og dele den. Det er likes, shares og kommentarer, det hele handler om.
  • Ros dine medarbejdere dagligt. Det gør dig til en sympatisk fyr = flere likes.
  • Lad også dine eventuelle medarbejdere opdatere din side. Og få dem gerne til at fortælle om deres arbejde på deres egne Facebooksider. Omtale, omtale, omtale.

 

DE KOM GALT AF STED PÅ FACEBOOK

Telenor
Den 2. august i år indledte en bruger en kommentar på Telenors Facebook-side med. ”Dette bliver min sidste måned som en af jeres kunder. Jeg har aldrig oplevet noget lignende.” Derefter fulgte en bidsk kritik af televirksomheden. Kommentaren får mere end 30.000 likes og mere end 3.000 kommentarer – og der går nærmest sport i at kritisere virksomheden yderligere i andre kommentarer.

Cocktailbaren Kostbar
Udloddede i marts i år silikonebryster til den pige, der kunne få flest likes ved at lægge et billede op på barens Facebook-side. Den transseksuelle Michele Nielsen deltager og står til at vinde, og det var ikke liiige planen. Pludselig fjerner Kostbar hendes billede. Der rejser sig et ramaskrig. Barens profil bliver spammet med kritik – og billeder af andre transseksuelle.

Ryanair
Lavprisflyselskabet Ryanair er måske ikke kendt for verdens bedste service. Men da de i august i år afkrævede den engelske kvinde Suzy McLeod næsten 2.500 kroner for at printe fire boardingpas, blev det alligevel for meget. ”Jeg har betalt 2.500 kroner for at få dem til at printe et stykke papir. Tryk like, hvis du synes, at det er urimeligt”. Det er der foreløbigt over 350.000 Facebook-brugere, der synes.